PRACA BADAWCZO-ROZWOJOWA
Opracowanie innowacyjnej mobilnej platformy przeznaczonej do serwisowania
składów kolejowych, realizowane w ramach projektu RPO WD 2014-2020, schemat 1.2.A Wsparcie dla przedsiębiorstw chcących rozpocząć lub rozwinąć działalność B+R
wniosek nr RPDS.01.02.01-02-0068/17
Skład Zespołu badawczego:
- Inż. Przemysław Ładziński – kierownik projektu
- Inż. Piotr Kwaczyński – Koordynator realizacji projektu ( za Pana Kaszuba Jerzy)
- Inż. Rafał Chęć – Członek Zespołu
- Rafał Sielicki – Członek Zespołu
Praca realizowana w okresie 2018-07-01 – 2020-03-31
Dane adresowe:
PROKOSTAL SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA
ul. K. Miarki 42
58-500 Jelenia Góra
Zakres rzeczowy projektu:
– wykonanie koncepcji i projektu mobilnej platformy przeznaczonej do serwisowania składów kolejowych,
– testowanie prawidłowości powłok malarskich do zastosowania w mobilnej platformie,
– wykonanie mobilnej platformy przeznaczonej do serwisowania składów kolejowych,
– weryfikacja prototypu u potencjalnego odbiorcy ( firmy zajmującej się serwisowaniem pociągów),
– wykonanie poprawek w prototypie w oparciu o zweryfikowane wymagania,
– zgłoszenie do Urzędu Patentowego RP,
– promocja projektu.
Opis wykonanych prac:
Początek realizacji projektu to zmiana koncepcji napędu mobilnej platformy. Zamiast napędu elektrycznego z wykorzystaniem kabla, wprowadzono zmianę polegającą na wykorzystaniu do napędu baterie litowo-jonowe. Obecnie jest to dominujący trend, aby do napędu różnych pojazdów i urządzeń stosować baterie, które można wielokrotnie ładować. Taki napęd ma wiele zalet, a w naszym przypadku było to wyeliminowanie uciążliwego ciągnącego się za urządzaniem kabla elektrycznego.
W trakcie prac montażowych, na bieżąco wprowadzano różne mniejsze modyfikacje mające na celu poprawę pracy i niezawodności mobilnej platformy.
W ramach projektu zastosowano pierwszy raz w firmie agregat natryskowy, umożlwiający oszczędne nakładanie trzech warstw farby. Tak pokryta konstrukcja spełnia najwyższe wymagania dotyczące zabezpieczenia przed korozją, a równocześnie jest bardzo estetyczna.
Po wykonaniu mobilnej platformy przeprowadzono następujące próby:
- Podnoszenia i opuszczania platformy górnej
- Wysuwu szuflad oraz sterowania
- Jazdy przód/ tył oraz stabilności
- Sprawdzenia czujników bezpieczeństwa
W wyniku przeprowadzonych postanowiono i dokonano następujących poprawek:
– dodanie do mechanizmów podnoszenia i opuszczania platformy górnej oraz do mechanizmu jazdy przekładni planetarnej
Po ich wykonaniu przeprowadzono końcowe testy mobilnej platformy do serwisowania składów kolejowych i uzyskano następujące rezultaty:
- Szybkość poruszania się platformy 6 km/godz.
- Łatwość poruszania się platformy i ich części ruchomych – poprawna.
- Czas pracy na załadowanej baterii w 100 % do 16 godz.
- Sprawność zainstalowanych zabezpieczeń – poprawna (sprawdzono sprawność działania następujących zabezpieczeń: czujniki zbliżeniowe do boku wagonu, czujniki wysuwania barier górnych, zabezpieczenia drzwi wejściowych na platformę górną i dolną, sprawdzenie sygnalizacji)
- Jakość pokrycia antykorozyjnego i malowania – bardzo dobra.
W przypadku przeprowadzonych badań gotowej mobilnej platformy kolejowej, uzyskano następujące wyniki, zgodne z założeniami opisanymi we wniosku o dofinansowanie.
- Mobilność – 3 rodzaje ruchów: w przód/tył, do/od skrajni pociągu, góra dół. Platforma posiada własne napędy.
Praktyczna prędkość:
– przód/tył – 4 km/godz. – ograniczona ze względów bezpieczeństwa,
– do/od skrajni – 0.54 km/godz.,
– góra/dół – 0.4 km/godz.,
Zastosowana bateria o pojemności 625Ah, umożliwia ok. 16 godz. pracy. - Funkcjonalność i uniwersalność – regulowana płynna wysokość platformy zwiększa ilość operacji możliwych do wykonania z poziomu mobilnej stacji obsługowej.
Mniejsze zapotrzebowanie powierzchni, dostęp zarówno do dachu jak i boku pociągu. - Możliwość pracy przy różnych szerokościach składów, od 2,88m, do 2,94m.
- Zastosowanie w mobilnej platformie czujników zbliżeniowych, typ NBB8-F33, czujników ultradźwiękowych typ UB2000 oraz czujników dyfuzyjnych, typ OBD8000 gwarantujących w pełni kontrolowany ruch platform, eliminujący możliwość uszkodzenia powierzchni lakierniczej taboru kolejowego. Klasa bezpieczeństwa – 3.
- Bezpieczeństwo – interlocking – wejście na podest/włączenie zasilania z wykorzystaniem tzw. klucza master i klucza pracownika.
- Częściowa autonomiczność. Platforma dzięki zastosowaniu sterowanej osi skrętnej w połączeniu z zestawem czujników oraz sterownika PLC, posiada możliwość korygowania trasy jazdy tak aby zachować odpowiednią odległość od boku pociągu. Funkcja utrzymywania odpowiedniej odległości odbywa się bez udziału operatora.
- Bardzo dobra jakość pokrycia antykorozyjnego i malowania, w porównaniu do dotychczas stosowanej metody.
ZDJĘCIE MOBILNEJ PLATFORMY
Dodatkowym efektem realizacji projektu jest dokonanie zgłoszenia mobilnej platformy do serwisowania składów kolejowych jako wzoru użytkowego do Urzędu Patentowego RP.
Przeprowadzone badania wykazały zasadność budowy kolejnych mobilnych platform do serwisowania składów kolejowych.
Projekt uznano za zakończony, pracę badawczo-rozwojową odebrano.
30.06.2020
Link do filmu prezentującego platformę dostępny tutaj.