Mobilna platforma kolejowa

Bez kategorii

PRACA BADAWCZO-ROZWOJOWA

Opracowanie innowacyjnej mobilnej platformy przeznaczonej do serwisowania

składów kolejowych, realizowane w ramach projektu RPO WD 2014-2020, schemat 1.2.A Wsparcie dla przedsiębiorstw chcących rozpocząć lub rozwinąć działalność B+R

wniosek nr RPDS.01.02.01-02-0068/17

Skład Zespołu badawczego:

  • Inż. Przemysław Ładziński – kierownik projektu
  • Inż. Piotr Kwaczyński – Koordynator realizacji projektu ( za Pana Kaszuba Jerzy)
  • Inż. Rafał Chęć    – Członek Zespołu
  • Rafał Sielicki – Członek Zespołu

Praca realizowana w okresie  2018-07-01 –  2020-03-31

Dane adresowe:

PROKOSTAL SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA

ul. K. Miarki 42

58-500 Jelenia Góra

Zakres rzeczowy projektu:

 – wykonanie koncepcji i projektu mobilnej platformy przeznaczonej do serwisowania składów kolejowych,

– testowanie prawidłowości powłok malarskich do zastosowania w mobilnej platformie,

– wykonanie mobilnej platformy przeznaczonej do serwisowania składów kolejowych,

– weryfikacja prototypu u potencjalnego odbiorcy ( firmy zajmującej się serwisowaniem pociągów),

– wykonanie poprawek w prototypie w oparciu o zweryfikowane wymagania,

– zgłoszenie do Urzędu Patentowego RP,

– promocja projektu.

Opis wykonanych prac:

Początek  realizacji projektu to zmiana koncepcji napędu mobilnej platformy. Zamiast napędu elektrycznego z wykorzystaniem kabla, wprowadzono zmianę polegającą na wykorzystaniu do napędu baterie litowo-jonowe. Obecnie jest to dominujący trend, aby  do napędu różnych pojazdów i urządzeń  stosować baterie, które można wielokrotnie ładować. Taki napęd ma wiele zalet, a w naszym przypadku było to wyeliminowanie  uciążliwego ciągnącego się za urządzaniem kabla elektrycznego.

W trakcie prac montażowych, na bieżąco wprowadzano różne mniejsze modyfikacje mające na celu poprawę pracy i niezawodności mobilnej platformy.

W ramach projektu zastosowano pierwszy raz w firmie agregat natryskowy, umożlwiający oszczędne nakładanie trzech warstw farby. Tak pokryta konstrukcja spełnia najwyższe wymagania dotyczące zabezpieczenia przed korozją, a równocześnie jest bardzo estetyczna.

Po wykonaniu mobilnej platformy przeprowadzono następujące próby:

  1. Podnoszenia i opuszczania platformy górnej
  2. Wysuwu szuflad oraz sterowania
  3. Jazdy przód/ tył oraz stabilności
  4. Sprawdzenia czujników bezpieczeństwa

W wyniku przeprowadzonych postanowiono i dokonano następujących poprawek:

– dodanie do mechanizmów podnoszenia i opuszczania platformy górnej oraz do mechanizmu jazdy przekładni planetarnej

Po ich wykonaniu przeprowadzono końcowe testy  mobilnej platformy do serwisowania składów kolejowych i uzyskano następujące rezultaty:

  1. Szybkość poruszania się platformy 6 km/godz.
  2. Łatwość poruszania się platformy i ich części ruchomych – poprawna.
  3. Czas pracy na załadowanej baterii w 100 % do 16 godz.
  4. Sprawność zainstalowanych zabezpieczeń – poprawna (sprawdzono sprawność działania następujących zabezpieczeń: czujniki zbliżeniowe do boku wagonu, czujniki wysuwania barier górnych, zabezpieczenia drzwi wejściowych na platformę górną i dolną, sprawdzenie sygnalizacji)
  5. Jakość pokrycia antykorozyjnego i malowania – bardzo dobra.

 

ZDJĘCIE MOBILNEJ PLATFORMY

Dodatkowym efektem realizacji projektu jest dokonanie zgłoszenia mobilnej platformy  do serwisowania składów kolejowych jako wzoru użytkowego do Urzędu Patentowego RP.

 

Przeprowadzone badania wykazały zasadność budowy kolejnych mobilnych platform  do serwisowania składów kolejowych.

 

Projekt uznano za zakończony, pracę badawczo-rozwojową odebrano.

30.06.2020

Link do filmu prezentującego platformę dostępny tutaj.

Pin It

Comments are closed.

«

Call Now Button